IVAR FROUNBERG               writer/130402

 

 

 

Munch mig hŽr, Munch mig dŽr, Munch ingensteds!

 

Den store debat i Oslo om Much-museets placering er en skammelig pŒminder af at kunstnerne leverer, og eftertiden bruger deres skibbrudne kunst til ryggesl¿s fremme af egne formŒl.

 

Den kn¾kkede h¿jhus Lambda, som var udfaldet af arkitektkonkurrencen gjorde udslaget. Mange synes det er grimt, derfor skal det ikke bygges – en anden l¿sning, ja flere andre, bliver derfor aktuelle. Gad vist, om Munchs billeder i dag ville have levet op til deres ¾stetiske eksistensberettigelse, hvis vi i deres samtid skulle have vurderet, om de var ¾stetiske nok til at forts¾tte deres videre sejlads i historiens farvand. Uanset, nu er de kapital, og den last skal udnyttes.

 

Arbejderpartiet ¿nsker byudvikling pŒ T¿yen. Munch-museet ses som en pŒdriver for byudviklingen af et arbejder/indvandrer kvartŽr. Museet har ganske vist ligget her i mange Œr, l¾nge nok til at blive nedslidt og n¾rmest ubrugeligt, en skibbruden, der endda ikke har vist sin evne som byudvikler; men alligevel kan argumentet fremsiges med en dumst¾dighed, der trodser al fornuft. Udover det eventuelle gidsel har man nemlig ikke offentliggjort nogen andre planer for omrŒdet, hvor botanisk have og geologisk museum kunne have gl¾de af en oppudsning. PŒ T-banen m¿des man af skiltet T¯YEN og med mindre skrift derunder: Munch-museet. Har disse politikere nogen sinde stŒet af pŒ metrostationen LOUVRE, ville de skamme sig over den dŒrligt oplyste og lidet flatterende lokalitet i Oslo.

 

Jeg har l¾nge t¾nkt, at al hall¿jet om p¾nt og grimt ikke kan v¾re nogen Œrsag til at skrinl¾gge en n¿dvendig nyorientering af Munchs museum i Norge. Oslo er ikke en by hvor arkitektur og byplanl¾gning er synlige tr¾k i bybilledet. Vigtigere er det at skabe et museum, hvor Munchs kunst kan ses i st¿rre udstr¾kning end i dag, hvor billederne kan restaureres og vedligeholdes til gl¾de for udlŒn til andre udstillende institutioner omkring i verden, hvor st¿rre g¾steudstillinger med store sikkerhedskrav kan have deres plads i Oslo. Derfor har jeg argumenteret for Lambda-l¿sningen (uden dog helt at v¾re blevet overbevist om at denne l¿sning ville kunne im¿dekomme det sidste).

 

SŒ blev jeg alligevel indhentet af en kvalificeret tvivl.

 

Kunstsociologen Dag Solhjell s¾tter Munch-oplevelsen i front: hvilke er de perspektiver, i hvilke vi kan l¾se billederne i dag, sp¿rger han. Han foreslŒr derfor at Munch-samlingen – sŒ at sige – eksproprieres og l¾gges ind i det ny Nationalmuseum for Kunst der skal bygges pŒ Vestbanen. Her kan Edvard Munchs billeder udstilles i et nationalt og internationalt perspektiv, vises som mere end en nationalistisk manifestation. Og ja, t¾nker jeg, er det ikke netop det, der er problemet. ByrŒdets st¿tter for Lambda argumenterer med Munch set i et arkaisk lys: ikke som byudvikler, men som en national helt, et ikon, over hvem, der skal s¾ttes en mindest¿tte. Lambda. Kunsten, som det evigt oph¿jede, opstŒet gennem det enestŒende geni, l¿srevet fra sin samtid. Lambda.

 

– Sandheden er vel snarere at Edvard Munch ikke egner sig som nationalt anliggende, men snarere skriver sit v¾rk ind i den europ¾iske idŽhistorie sammen med August Strindberg, Arnold Schoenberg, Sigmund Freud og andre samtidige europ¾ere. DŽt kan Norge v¾re stolt af, og dŽt kan Norge vise at de forstŒr. SŒ finder man nok en l¿sning pŒ lokalisering – for der er ikke sŒ mange andre muligheder, hvis dŽt skal stŒ i centrum.