IVAR FROUNBERG writer/130402
Munch mig hŽr,
Munch mig dŽr, Munch ingensteds!
Den store debat i
Oslo om Much-museets placering er en skammelig pŒminder af at kunstnerne
leverer, og eftertiden bruger deres skibbrudne kunst til ryggesl¿s fremme af
egne formŒl.
Den kn¾kkede
h¿jhus Lambda,
som var udfaldet af arkitektkonkurrencen gjorde udslaget. Mange synes det er
grimt, derfor skal det ikke bygges – en anden l¿sning, ja flere andre,
bliver derfor aktuelle. Gad vist, om Munchs billeder i dag ville have levet op
til deres ¾stetiske eksistensberettigelse, hvis vi i deres samtid skulle have
vurderet, om de var ¾stetiske nok til at forts¾tte deres videre sejlads i
historiens farvand. Uanset, nu er de kapital, og den last skal udnyttes.
Arbejderpartiet
¿nsker byudvikling pŒ T¿yen. Munch-museet ses som en pŒdriver for byudviklingen
af et arbejder/indvandrer kvartŽr. Museet har ganske vist ligget her i mange
Œr, l¾nge nok til at blive nedslidt og n¾rmest ubrugeligt, en skibbruden, der
endda ikke har vist sin evne som byudvikler; men alligevel kan argumentet
fremsiges med en dumst¾dighed, der trodser al fornuft. Udover det eventuelle
gidsel har man nemlig ikke offentliggjort nogen andre planer for omrŒdet, hvor
botanisk have og geologisk museum kunne have gl¾de af en oppudsning. PŒ T-banen
m¿des man af skiltet T¯YEN og med mindre skrift derunder: Munch-museet. Har disse politikere nogen
sinde stŒet af pŒ metrostationen LOUVRE, ville de skamme sig over den dŒrligt
oplyste og lidet flatterende lokalitet i Oslo.
Jeg har l¾nge
t¾nkt, at al hall¿jet om p¾nt og grimt ikke kan v¾re nogen Œrsag til at
skrinl¾gge en n¿dvendig nyorientering af Munchs museum i Norge. Oslo er ikke en
by hvor arkitektur og byplanl¾gning er synlige tr¾k i bybilledet. Vigtigere er
det at skabe et museum, hvor Munchs kunst kan ses i st¿rre udstr¾kning end i
dag, hvor billederne kan restaureres og vedligeholdes til gl¾de for udlŒn til
andre udstillende institutioner omkring i verden, hvor st¿rre g¾steudstillinger
med store sikkerhedskrav kan have deres plads i Oslo. Derfor har jeg
argumenteret for
Lambda-l¿sningen (uden dog helt at v¾re blevet overbevist om at denne l¿sning
ville kunne im¿dekomme det sidste).
SŒ blev jeg
alligevel indhentet af en kvalificeret tvivl.
Kunstsociologen
Dag Solhjell s¾tter Munch-oplevelsen i front: hvilke er de perspektiver, i
hvilke vi kan l¾se billederne i dag, sp¿rger han. Han foreslŒr derfor at
Munch-samlingen – sŒ at sige – eksproprieres og l¾gges ind i det ny
Nationalmuseum for Kunst der skal bygges pŒ Vestbanen. Her kan Edvard Munchs
billeder udstilles i et nationalt og internationalt perspektiv, vises som mere
end en nationalistisk manifestation. Og ja, t¾nker jeg, er det ikke netop det, der er problemet.
ByrŒdets st¿tter for Lambda argumenterer med Munch set i et arkaisk lys: ikke som
byudvikler, men som en national helt, et ikon, over hvem, der skal s¾ttes en
mindest¿tte. Lambda.
Kunsten, som det evigt oph¿jede, opstŒet gennem det enestŒende geni, l¿srevet
fra sin samtid. Lambda.
– Sandheden
er vel snarere at Edvard Munch ikke egner sig som nationalt anliggende, men
snarere skriver sit v¾rk ind i den europ¾iske idŽhistorie sammen med August
Strindberg, Arnold Schoenberg, Sigmund Freud og andre samtidige europ¾ere. DŽt
kan Norge v¾re stolt af, og dŽt kan Norge vise at de forstŒr. SŒ finder man nok
en l¿sning pŒ lokalisering – for der er ikke sŒ mange andre muligheder,
hvis dŽt skal stŒ i centrum.