IVAR FROUNBERG writer/Shorter Texts/051106
Absolutisme - absolut udefra set?
Videnskaben forklarer ikke, men opstiller en mulig model. Intelligent
design afskriver sig som videnskabelig tese derved, at dens grundl¾ggende
pr¾mis – at kaos ikke kan skabe
komplekse f¾nomener – ikke kan falsificeres uden hj¾lp fra Vorherre!
Intelligent design bekender sig til en absolut virkende kraft, fremfor at hengive sig i tillid og ydmyghed til
tilv¾relsens og verdens flyd.
Absolutismen synes at v¾re pŒ dagsordenen i den danske debat. Derfor er det
uhyggeligt at v¾re vidne til at J¿rgen Leth skal hudflettes, fordi han har
hengivet sig en anden virkelighed end den dansk g¾ldende. Allerede hos vor nabo
i nord (i Nordland/Finnmark) udleves en anden seksualmoral end i Danmark - og i
resten af Norge. Hvordan sŒ ikke pŒ Haiti?
Det er ligeledes uhyggeligt at se, at ogsŒ ytringsfrihed g¿res til at
absolut st¿rrelse. I valget mellem ytringsfrihed og respekten for medmennesket,
mŒ den ytrende person ogsŒ b¾re ansvaret for det svar, vedkommende
fremprovokerer. Jyllandspostens provokation kan v¾re Œrsagen til at desperate
personer udf¿rer – for samfundet - u¿nskede handlinger. Jyllandsposten
kan frikendes juridisk. PŒ den anden side b¾rer den hellige forargelses m¾nd og
kvinder ansvaret for, at deres udsagn kan slagte et medmenneske - ¿del¾gge
vedkommendes livsbetingelser pŒ grundlag af deres egne manglende erfaringer og
udsyn. OgsŒ de risikerer intet – absolut mindre end den forvirrede desperato.
Ytringsfrihed/respekt for andre b¿r aldrig antage karakter af dogmer, men
mŒ v¾re relative st¿rrelser, der dynamisk afvejes mod hverandre. NŒr du ytrer
dig kan modtageren v¾re sŒrbar. L¿gstrups etiske fordring er ikke bare en
udfordring for moderniteten, men ogsŒ en aktuel relevant fordring i den
postmoderne bevidsthed.
Derfor kan vi acceptere intelligent design - hvis det erkender sig som tro
- men ikke hvis den g¿r sig hovmodigt til, og vil erstatte videnskab med noget
videnskab ikke er!
Ydmyghed er et n¿dvendigt og vigtigt ord.