IVAR FROUNBERG writer/Shorter Texts/050125
pŒ sporet af stilheden
stilheden eksisterer ikke i sig selv
stilheden er frav¾r af meningsb¾rende lyd
John Cage i det lydd¿de studie
pianissimo eller
lavmŒlt musik
musik, hvis udtryk kommer af udtryksl¿sheden
(der Leiermann)É
Impressionismen <> Ekspressionismen
udtrykket ligger udtrykket ligger
udenfor den sansende indeni den sansende
(David Hockney og camera oscura)
Dag ¯sterberg ser tiden fra oplysningstiden og frem til idag som spillet mellem
det moderne <> det amoderne
frihed
fornuft metafysiske
fremskridt
det objektive det subjektivt erfarede
Det er i et sŒdant sp¾ndingsfelt aftenens komponister taler
Leos Janacek (1854 – 1928)
Eric Satie (1866 - )
John Cage (1912 – 1992)
Leos Janacek (1854 –
1928)
i programmet citerer jeg Milan KunderaÉ
hvad slags moderrnisme?
Eric Satie (1866 - ) – manden med de mange paraplyÕer
I den forstand som Elef Nesheim taler om surrealisme er SatieÕs musik surreal: en blanding af tilsyneladende melankoli og n¾sten overdreven slapstick-komikÉ.
John Cage siger om Satie (og det han ikke siger, er hvor h¿jt han s¾tter hans musik!):
SilenceÉ
John Cage (1912 – 1992)
Komponisten som ikke Õs¾tter sammenÕ men lader tilf¾ldighederne s¾tte tingene sammenÕ
Aftenens program har sat sig sammen i CageÕsk Œnd:
1. avd.
2. avd.