IVAR FROUNBERG               writer/Shorter Texts/050125

 

 

pŒ sporet af stilheden

            stilheden eksisterer ikke i sig selv

stilheden er frav¾r af meningsb¾rende lyd

 

John Cage i det lydd¿de studie

 

pianissimo eller

                                    lavmŒlt musik

                                    musik, hvis udtryk kommer af udtryksl¿sheden

                                    (der Leiermann)É

 

Impressionismen        <>       Ekspressionismen

 

udtrykket ligger                      udtrykket ligger

udenfor den sansende            indeni den sansende

(David Hockney og camera oscura)

 

Dag ¯sterberg ser tiden fra oplysningstiden og frem til idag som spillet mellem

 

det moderne               <>       det amoderne

 

frihed                                     

fornuft                                     metafysiske

fremskridt

 

det objektive                          det subjektivt erfarede

 

Det er i et sŒdant sp¾ndingsfelt aftenens komponister taler

Leos Janacek (1854 – 1928)

Eric Satie (1866 -       )

John Cage (1912 – 1992)

 

Leos Janacek (1854 – 1928)

i programmet citerer jeg Milan KunderaÉ

hvad slags moderrnisme?

 

Eric Satie (1866 -       )manden med de mange paraplyÕer

I den forstand som Elef Nesheim taler om surrealisme er SatieÕs musik surreal: en blanding af tilsyneladende melankoli og n¾sten overdreven slapstick-komikÉ.

John Cage siger om Satie (og det han ikke siger, er hvor h¿jt han s¾tter hans musik!):

SilenceÉ

 

John Cage (1912 – 1992)

Komponisten som ikke Õs¾tter sammenÕ men lader tilf¾ldighederne s¾tte tingene sammenÕ

Aftenens program har sat sig sammen i CageÕsk Œnd:

1.     avd.

 

2. avd.