IVAR FROUNBERG composer/works Prelude – Voyage – Jotunheim (2002)
V¾rket er skrevet pŒ
bestilling til det franske ensemble Alternance. Det er det f¿rste v¾rk som
afspejler mine oplevelser i Norge, n¾rmere betegnet en fantastisk k¿retur fra
Oslo til Tyinn. Selvom titlen indirekte via sin trefoldighed henviser til et
v¾rk af en klassisk romantisk fransk komponist, er denne relation tilf¾ldig. Trefoldigheden
opstod under arbejdet med de tre grundstrukturer i v¾rket. F¿rst en langsom
indsn¾vring af et tonalt centrum (prelude) - der fokuseres langsomt pŒ at noget
skal ske. Dern¾st rejsens tumult gennem vekslende landskaber, som ses kun i
hastige glimt som de farer forbi vinduet. Det tonale centrum er udgangspunktet
for en stadig transformation af en oprindelig tolvtoner¾kke som imidlertid
hurtigt bliver inkomplet og genneml¿ber en r¾kke tonaliteter (voyage).
Chokerende pludseligt nŒr vi frem. Efter fire timers uafbrudt k¿rsel igennem
stadigt mere kontrastrige landskaber, forlader vi bev¾gelsen og tr¾der ind i
det ubev¾gelige. Tyinn-krydset i sk¾ringen mellem den regnfulde fjord, de
gr¿nne liers piblende vandl¿b, skovenes dystert-fugtige uendelighed og
isbr¾ernes utiln¾rmelige kulde.
I dette peripatetiske
punkt oplevede jeg det norske centrale fjeldmassiv Jotunheimen. Med sin
uafvendelige ro lader det vejrliget skifte mellem torden og regn, hagl og
bl¾ndende sol uden at anf¾gtes af hvad som sker pŒ den menneskelige tidsskala.
Det sorte fjeld tegner sin grafik i skarpe streger pŒ sneens grŒhvide og isens
lyse papir. De isblŒ s¿ers symmetriske spejlakser skaber en parallelverden
svagt deformeret af de tynde isflager og lange kolde d¿nninger. I dette
landskab regnes tiden i millioner af Œr frem for mŒneder, uger og dage. De
vandrette tonel¿b fra Voyage-satsen er nu rejst pŒ h¿jkant og fremstŒr som en
langsom fremadskriden gennem en r¾kke akkorder i stadig transformation -
isfyldte fjeldtinder og dybe, m¿rke, eroderede dale.
V¾rket er ikke t¾nkt som
en programmatisk beskrivelse af min personlige oplevelse. Det modstiller oplevelsens
tre grundelementer i et dramaturgisk forl¿b: det fokuserede, det h¾sbl¾sende og
det stillestŒende. Musikken rummer selvf¿lgelig mange detaljer, men aldrig et
tema eller genkommende figurer. For mange Œr siden kom jeg over den italienske
renaissancekomponist Girolamo Frescobaldi. I dag slŒr det mig, at jeg som
komponist egentlig altid har taget udgangspunkt i hans improvisatorisk
fragmentariske (men stramt proportionerede) toccataer, hvor kontrasterende
teksturer veksler uden et overordnet samlende motiv. Dette g¾lder i s¾rlig grad
dette v¾rk, selvom ogsŒ Beethovens klaversonater (is¾r de senere) har leveret
n¾ring for min holdning til klaversatsen i v¾rket.
Éat jeg er bevidst om den
norske stedbetegnelses eksotiske fremtr¾den i det franske sprog har v¾ret
afg¿rende for at undlade en mere samlet titel. I stedet ledsages partituret af
et motto af Johannes V. Jensen:
ÓVinden, Rejser og Tiden
der gaar er i Ledtog med hinandenÓ.
Ivar Frounberg, 2002.