IVAR FROUNBERG composer/works Aestetische Theorie (2004)
Aestetische Theorie – hvorfor pŒkalde sig filosoffen Theodor W. Adorno i en v¾rktitel? Hvad har Adorno tilf¾lles med en norsk fjeldegg? Komponistens hjerne kobler de besynderligste ting! Og nŒr der sŒ lyttes til denne musik, hvordan da fŒ hoved og hale pŒ denne kantede og t¾tte utiln¾rmelige sats? Kommer den til at virke som en Heideggersk sten i skoen, en sten som pludselig kaster sig ind i vor verden og g¿r os smerteligt bevidst pŒ at vi eksisterer for hvert skridt vi tager? Kunne vi ikke bare tage stenen ud af skoen, sŒ vi kan gŒ trygt videre uden denne irriterende stadige pŒmindelse?
Men – pŒ den anden side – hvorfor ¿nsker vi at eventyret taler til os, bringer os ud af vores vanedannende hverdag, med dens faste rutiner? I Œret 2000 blev jeg pludseligt – og gl¾deligt - revet ud af min personligt erhvervede tr¾dem¿lle. Fra at tage stilling om den ene vej, eller den anden vej rundt om husblokken skulle give mig dagens afveksling fik jeg en dramatisk ¾ndring af perspektivet, da jeg fik arbejde i Oslo. Der skulle gŒ tre Œr f¿r jeg pludseligt en aften i flyet – mens det befandt sig over G¿teborg - fik en v¾gtl¿s fornemmelse som om jeg hang frit i rummet udenfor al tid, uden at v¾re pŒ vej hverken fra, eller pŒ vej tilÉ
Jeg var blevet asylant: en hjeml¿s som stŒr i vejen for sin egen assimilering i en kultur fordi han har g¾stens undrende perspektiv. I et fors¿g pŒ at forstŒ, havde jeg kastet mig ud pŒ en vovelig fjeldtur, hvor jeg havde kunnet ¿nske at m¾rke lidt til den i flyet oplevede v¾gtl¿shed! Men pludseligt befandt jeg mig klatrende i trepunkts-fiksering pŒ en luftig Bessegg med det gr¿nne Gjendevatn 400 meter nede til h¿jre i sigtelinien forbi mit fodf¾ste og – til venstre - den lidt kortere, men stadig dramatiske dybde mod Bessvatnets m¿rke overflade. NŒr jeg s¿gte fast f¾ste faldt de l¿se sten ned i det tilsyneladende uendelige dyb, ikke en lyd kom tilbage. For at underkaste mig denne oplevelse mŒtte hele min sansning v¾re Œben: sŒ stilheden blev paradoksalt fyldt af lyd. Mit syn mŒtte hele tiden vurdere afstand og fjeldets muligt skjulte usikkerheder. I en sŒdan situation sanses alt i en kaotisk koncentration. I st¾rk mods¾tning til flyets tids-l¿shed, er tidsoplevelsen mikroskoperet: i bogstavelige br¿kdele af sekunder hvor der ¾ndres strategier og balance.
Det er denne oplevelse jeg har pr¿vet at nedf¾lde i denne musik. Jeg har s¿gt at musikken skulle v¾re et parallel til min eksistentielle erfaring pŒ den skarpe fjellegg. Derfor mŒ dens udtryk blive t¾t og artikuleret i en forvr¾nget og voldsomt forkortet tid. Her kommer vi tilbage til filosoffen Theodor W. Adorno hvor vi startede. Adornos titel: Aestetische Theorie indeholder den samme dobbelthed: den er en teori, en filosofi om kunst, men den er samtidigt ¾stetisk artikuleret som kunst er det. Adorno taler kun i hovedbetydninger, artikulerer sin tekst n¾sten konsekevent i paradoksale bon-mots. Mens jeg komponerede l¾ste jeg i Aestetische Theorie. Jeg oplevede at Adornos bestr¾belse pŒ at v¾re dŽt han teoretiserer, var dŽt, jeg s¿gte: at musikken udtrykte sig i den samme mikrotid som min sansning den mid-dag pŒ Besseggen. Men samtdigt med artikuleringen af tidsoplevelsen, sŒ udlever min musik ogsŒ den musikalske teori, der ligger bag v¾rkets arkitektur, dets konstruktion, pŒ Žn gang skjult og h¿rbar. Netop dŽt vil v¾re for vanskeligt at komme ind pŒ, nu hvor oplevelsen af musikken skal finde sted. Hvis mine tilh¿rere bliver svimle af musikkens tempo, da lad musikken str¿mme frit uden indgreb, for viljen mŒ suspenderes, den er for langsom og f¿lger de faldende sten mod hundredmeterdybets gr¿nne vandoverflade. Ene i naturen mŒ mennesket overlade bestemmelsen til naturens kr¾fter. Hovmod pŒkalder nemesis, ydmyghed overlevelse!